به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از ایرنا، کومار در مصاحبه اختصاصی در حاشیه نشست تجاری دو کشور که چهارشنبه عصر در دهلی نو برگزار شد، گفت: روند همکاری بین ایران و هند در بندر چابهار بسیار خوب است و پروژه به خوبی در حال پیشرفت است.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز در این نشست که هدف اصلی آن ارتقای تلاشهای دو کشور در راستای بازاریابی برای بندر چابهار بود شرکت کرد.
وی با اشاره به اینکه، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران فاز اول بندر چابهار که با سرمایه گذاری هند انجام شده است را در تاریخ 3 ماه دسامبر 2017 افتتاح کرد، گفت : هند اخیرا از طریق بندر چابهار یک محموله بزرگ گندم به افغانستان صادر کرد که نشان دهنده تاثیر مثبت این بندر بر همکاری های حمل و نقلی دو کشور است .
این مقام هندی با اظهار رضایت از روند توسعه بندر چابهار خاطرنشان کرد که تمام فرآیندهای مربوط به تهیه ماشین آلات، که باید از سوی هند برای این پروژه انجام شود به خوبی در حال پیشرفت است.
سفیر هند در ادامه تاکید کرد: ما علاقه مند به آغاز پروژه خط آهن چابهار- زاهدان و سایر پروژه های زیرساختی در ایران هستیم و امیدواریم بتوانیم در این پروژه ها نیز پیشرفت لازمه را بدست آوریم.
کومار در مورد اهمیت سفر عباس احمد آخوندی وزیر راه و شهر سازی کشورمان به هند گفت: سفر وزیر راه و شهر سازی ایران به هند بسیار مهم است. وی تقریبا تمام پروژه های زیرساختی که به حمل و نقل و ریل آهن مربوط می شود را مدیریت می کند. به گفته وی، هدف اصلی آخوندی از این سفر دیدار و مذاکره با نیتین گادکاری همتای هندی خود در ارتباط با همکاری هند و ایران در سایر پروژه های زیرساختی است.
این دیپلمات هندی در خصوص روابط آینده هند و ایران گفت: من کاملا معتقدم که روابط هند و ایران در آینده گسترش خواهد یافت.
آخوندی روز چهارشنبه در راس هیاتی متشکل از معاونان و فعالان بخش خصوصی برای ارتقای همکاری های دوجانبه در حوزه حمل و نقل و در راس آن ایجاد تحول در بازاریابی بندر چابهار وارد دهلی نو شد.
بر اساس توافق امضا شده میان ایران و هند در ماه مه سال گذشته، هند با سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری کنترل دو لنگر گاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده دارد.
چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است.
این بندر پس از بهره برداری، قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.
بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی به عنوان پل دسترسی به کشورهای آسیای میانه و مستقل مشترک المنافع مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی کشورهای منطقه قرار دارد.
جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در سیستان و بلوچستان از اولویت های دولت است و به همین دلیل ترانزیت محموله 100 هزار تنی کالای کشور هند از طریق بندر چابهار به افغانستان در همین راستاست.
توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است.
در حال حاضر هند از راه تجاری موجود در این بندر برای حمل و انتقال بیش از 1.1 میلیون تن گندم به افغانستان استفاده می کند. اولین محموله 15 هزار تنی گندم هند در یازده نوامبر امسال (نهم آبان ماه) از بندر کاندلا و از طریق بندر چابهار به زرنج در افغانستان ارسال شد.
این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند.